Niechciane wiadomości i nachalne reklamy. Każdy z nas zna z pewnością uczucie irytacji, kiedy otwierając skrzynkę mailową w poszukiwaniu interesujących wiadomości, musi uprzednio przekopać się przez lawinę niechcianych e-maili z reklamami odkurzaczy, antyalergicznych poduszek, ubezpieczeń i cudownych sposobów na odchudzanie. Szansa, że masowe i niespersonalizowane wiadomości trafią na podatny grunt, jest nikła. Jednak proceder rozsyłania natrętnych komunikatów nie ma końca.
Co to jest SPAM?
SPAM to krótko mówiąc niechciane treści. Mogą one przybierać różne formy, między innymi:
- wyskakujących okienek w witrynach internetowych;
- niechcianych połączeń telefonicznych i audiowizualnych;
- niechcianych wiadomości e-mail i sms;
- ulotek w skrzynkach pocztowych.
O ile na spam w fizycznych skrzynkach pocztowych ciężko cokolwiek zaradzić, to w przypadku telefonów mamy już funkcje rozpoznawania niebezpiecznych połączeń i wiadomości sms. System rozpoznaje i przerywa niechciane połączenia oraz przenosi wiadomości do oddzielnej skrzynki, minimalizując tym samym kontakt użytkownika telefonu z potencjalnie niebezpiecznymi komunikatami. Dla większej skuteczności możemy również skorzystać z darmowych aplikacji na telefon, których funkcje pozwalają jeszcze dokładniej selekcjonować treści, które do nas trafiają.
Folder SPAM w Twojej skrzynce e-mail
Każda elektroniczna skrzynka pocztowa posiada dodatkowy folder, do którego trafiają masowe wiadomości e-mail. Wiadomości nieznanego pochodzenia niosą z sobą niebezpieczeństwo wejścia w interakcję z cyberprzestępcami poprzez przypadkowe kliknięcie w link. Wiadomości mogą zawierać odnośniki do elektronicznych form płatności, bądź wirusowego oprogramowania, które może wyrządzić spustoszenie na komputerze. Ograniczeniu SPAMu po stronie odbiorcy służą opcje filtrów w skrzynkach e-mail, które umożliwiają większą personalizację otrzymywanych treści oraz przekierowanie nieinteresujących wątków do oddzielnego folderu. Czasem, by uporać się z problemem, wystarczy kliknięcie linku na samym dole wiadomości reklamowej – zazwyczaj jest to komunikat typu „wypisz mnie z newslettera”wraz z odnośnikiem.
A teraz odwróćmy sytuację…
Nie jesteś cyberprzestępcą ani namolnym sprzedawcą, jednak masz poczucie, że wiadomości, które rozsyłasz, pozostają bez odzewu ani nie wywołują żadnej reakcji ze strony odbiorcy. Może przytrafić się sytuacja, w której właśnie Twoje komunikaty są traktowane jako niebezpieczny SPAM. Wiarygodność Twoich uczciwych zamiarów może zostać w ten sposób mocno zachwiana, a firma stracić swój profesjonalny wizerunek. Aby uniknąć takiej sytuacji, trzeba przede wszystkim posiadać wiedzę, co to jest spam, jakie elementy zawierają niechciane wiadomości i jakie mogą być przyczyny techniczne takiego stanu rzeczy. Odnalezienie przyczyny problemu po stronie nadawcy to pierwszy krok do poprawy jakości mailingu.